Voor de meeste mensen zit de zomervakantie er weer op. Iedereen is weer opgeladen en kan met hernieuwde energie weer ontspannen aan de slag gaan. Het vakantiegevoel wil men graag zo lang mogelijk vasthouden. Die ontspanning voelen in plaats van snel weer gevangen worden in het ritme van alledag. Toch wil men ook zo snel mogelijk weer in dat dagelijkse werkritme komen, maar dan wel fris en ontspannen. Hoe helpt u uw medewerkers om ontspannen bezig te zijn met de werkzaamheden, omdat vakantiegevoel nog lang vast te houden, zodat de resultaten optimaal zijn?

Strand-vakantie-zee-liefde

Hoe het vakantiegevoel vast te houden?

Vaak denken mensen na een vakantie: ik ga alles omgooien, ik ga het helemaal anders aanpakken, zowel in het werk als in mijn privé. In theorie is dit leuk bedacht, maar in de praktijk werkt dat niet. Dat ga je niet volhouden. Velen willen na de vakantie de vakantiekilo’s weer kwijt, anderen willen gestructureerder gaan werken. Je kunt beter kiezen voor een aantal kleine dingen, die je wilt veranderen, dan alles te willen veranderen. Daarnaast zul je haalbare doelen moeten stellen, zodat je de voornemens ook echt kunt realiseren. Doe je dit niet, dan verval je al weer snel in jouw oude patroon.

Belangrijk is om jouw doelen op te schrijven en er een tijdspanne aan te hangen. Zijn de eerst gestelde doelen behaald, dan kun je verder met de volgende. Heb je het plan om te gaan sporten, om meer te gaan bewegen? Sport en beweging zorgen namelijk voor ontspanning. Belangrijk is dan om jouw sportmomenten in te plannen in de agenda. Ben je van plan één keer in de week te gaan sporten? Plan dan twee momenten in. Mocht er namelijk iets tussenkomen op het eerste moment, dan heb je altijd nog een moment staan in de agenda.

Om het ontspannen vakantiegevoel vast te houden, is het goed om de herinnering aan de vakantie levend te houden. Bekijk de foto’s die je gemaakt hebt tijdens de vakantie en laat de foto’s ontwikkelen. Maak daarna een mooi fotoboek, zodat de herinneringen blijvend bewaard worden en je deze erbij kunt halen, wanneer je wilt. Maak het tastbaar.

Het is ook belangrijk om na de vakantie ook leuke dingen te ondernemen. Pak een bioscoopje, ga uit eten of plan een weekendje weg of ga alvast kijken naar de mogelijkheden  voor een volgende vakantie. Zo heb je iets om naartoe te leven.

Wil je het hele jaar door die ontspanning van een vakantie voelen? Dan is het verstandig om niet één lange vakantie te plannen, maar om meerdere kleine vakanties in een jaar in te plannen. Je kunt beter vier keer per jaar kort weggaan, dan één keer per jaar een langere tijd.

Het is ook belangrijk om je niet de hele tijd te laten leiden door de hoeveelheid mails die je per dag binnenkrijgt. Je hoeft niet altijd meteen te reageren. Plan een aantal momenten per dag in, dat je met jouw mailverkeer bezig bent. Neem dan de mails door die er zijn en onderneem dan zonodig actie. Dit geeft jouw werk meer structuur en daardoor blijf je relaxter.

Handstand-vakantie-plezier-zee-strand

Slechte vakantiegewoontes weer kwijtraken

Tijdens de vakantie wil je genieten. Je neemt een extra wijntje of een biertje, je gaat vaker uit eten, neemt wat vaker een lekker tussendoortje als een ijsje en je beweegt wat minder. Na de vakantie zal de knop weer om moeten en zal je weer wat strenger voor jezelf moeten zijn. Dit is soms best lastig. Belangrijk is om ook op dit vlak weer haalbare doelen te stellen. Maak jezelf bewust van jouw eigen eet- en drinkgedrag, maak jezelf bewust van de  momenten en de tijd dat je beweegt. Dit kun je bijvoorbeeld doen door een bewegingsapp te downloaden op de telefoon of een app waarin je aan kunt geven, wat je zoal eet op een dag. Hiermee krijg je inzicht in jouw gedrag en dan kun  je dit aanpassen.

De post-vakantiestress van jouw medewerkers voor blijven, hoe doe je dat?

Net na de vakantie zijn jouw medewerkers weer fris en fruitig gestart. Ze staan open voor nieuwe ideeën, ze willen zelf wat gezonder gaan leven of ze proberen een beter evenwicht te vinden tussen werk en privé. Je kunt hen daarbij helpen door bijvoorbeeld een training Stressreductie aan te bieden. Het is daarnaast belangrijk dat de leidinggevenden en de HR-afdeling van jouw bedrijf getraind zijn in het herkennen van signalen van overwerktheid, stress en burn-out. Zo kun je op tijd ingrijpen als een werknemer uit balans dreigt te raken.

Het is aan te raden om jouw medewerkers een preventief medisch onderzoek aan te bieden, waarin ook vragenlijsten over hun gevoel en vitaliteit meegenomen worden. Hierdoor krijg je een beter inzicht in de gevoelswereld van de werknemer en zo heb je voor jezelf een beeld waar de stressfactoren zitten en dan kun je proberen deze weg te nemen. Daarnaast wordt de werknemer een spiegel voorgehouden en weet deze ook waaraan hij kan gaan werken.