Een vliegticket voor tien euro, dat lijkt niet waar te zijn. Toch is het zo. Dit is de nieuwste stuntaanbieding deze maand van de Ierse prijsvechter Ryanair. Vele mensen zien er wel de voordelen van in. Voor een tientje een vliegticket naar bijvoorbeeld Londen, dat zien velen wel zitten, volgens luchtvaartdeskundige Philippe Boucher.

Suzanne Kröger, Tweede Kamerlid voor GroenLinks, noemt het ploftickets. Door haar vernoemd naar de zogenaamde plofkippen. Zij is helemaal klaar met deze prijzen. Net als Philippe Boucher is zij van mening, dat mensen graag een ticket voor een tientje kopen en dit als zeer voordelig zien. Dat is het ook voor de portemonnee, maar voor het milieu is het desastreus. Mensen denken niet aan de enorme luchtvervuiling die een korte vlucht met zich meebrengt.

Daarom wil Suzanne Kröger de prijsvechters gaan aanpakken. Er hoeft namelijk geen accijns en belasting betaald te worden over de vliegtickets. Zij is van mening, dat het oneerlijk is, dat de vliegtuigmaatschappijen geen belastingen en accijns hoeven te betalen. Automobilisten, busbedrijven en treinmaatschappijen dienen deze daarentegen wel te betalen. De luchtvaart heeft dus een oneerlijk belastingvoordeel volgens het Tweede Kamerlid.

Strand-vrouw-zee-vakantie

Volgens Suzanne Kröger dient de prijs van vliegtickets vergelijkbaar te worden met die van de trein en de bus. Dat kan door de overheid geregeld worden door een vliegtaks te gaan heffen.

Zij vindt ook, dat het verboden moet worden om tickets voor zogenaamde dumpprijzen te verkopen. Volgens Philippe Boucher worden deze dumpprijzen vaak als lokkertje gebruikt. Zoveel tickets worden er niet verkocht tegen dumpprijzen. Hij zegt: “Je wordt vaak door de lage prijzen naar de website van een reisaanbieder gelokt, maar van de 180 te verkopen stoelen zullen er misschien 10 of 20 voor tien euro worden verkocht. De rest van de stoelen is gewoon vele malen duurder, deze worden zelfs wel voor 150 euro per stuk verkocht. Je bent als reiziger ondertussen wel op de site en dan zul je sneller iets boeken. Dit is gewoon een verkooptrucje.” Volgens Boucher is er nog een reden, waarom de maatschappij deze tickets voor dumpprijzen aanbiedt. “Als het vliegtuig vele lege stoelen heeft, dan willen ze toch graag, dat de laatste stoelen ook verkocht worden, al is het maar voor een tientje. Liever iets dan niets. Er zijn best wel veel reizigers die op het allerlaatste moment nog een ticket kopen en zo dus voor de allerlaagste prijs vliegen.”

De lage prijzen voor deze vliegtickets worden ook veroorzaakt door iets anders. Op nieuwe vliegroutes naar bijvoorbeeld een kleinere luchthaven kunnen vliegtuigmaatschappijen subsidies krijgen van deze luchthaven. Een prijsvechter als Ryanair maakt daar dankbaar gebruik van. Een kleinere luchthaven is namelijk erg blij als de nieuwe vliegroute vanaf hun luchthaven gevlogen gaat worden. “Mocht het vliegtuig dan niet helemaal vol zijn, dan dient de desbetreffende luchthaven wel de stoelen op te kopen. Dat is de prijs die zij betalen voor het feit, dat mensen op hun luchthaven geld spenderen aan bijvoorbeeld eten en drinken”, aldus Philippe Boucher.

Niet iedereen zal blij zijn als deze tickets tegen dumpprijzen worden afgeschaft. U kunt nu dus nog snel een last minute boeken naar uw favoriete bestemming tegen aantrekkelijke prijzen.